Selvværd
Det er tankevækkende, at det ikke er muligt hverken at måle eller veje vores følelse af os selv. Men vi kan mærke hvordan vi har det, hvilken værdi vi føler og hvilken værdi vi sætter på os selv.
Vi gør meget ud af, at børnene har det godt. Glade børn lærer bedst.
Vi gør meget ud af, at børn ikke skal have en overdreven trang til at sammenligne sig med andre, men netop være sig selv med deres egne specielle kendetegn. Vi modarbejder klikedannelse og gruppepres.
Vi anser egoisme som mangel på selvværd og modarbejder egoisme.
På Friskolen i Lemming mener vi, at selvværd er en forudsætning for at være glad. For at opbygge eller vedligeholde børnenes selvværd, lægger vi meget vægt på i friskolens dagligdag
Der er frihed til forskellighed
Forpligtende fællesskab
Små sejre i undervisningen
Opmuntrende adfærd
Velfærdsregler og klare rammer
Tydelige og nærværende voksne
Fælles undervisning
Arbejde på eget niveau
Samtale
Argumentere
Mennesket er over systemet
Mobbeplan
Udtrykke sig
Lytte
Solidaritet med det, de kritiserer
Forskellighed er et gode
Alle skal være deres egen baggrund bekendt
Trygt og hjemligt miljø