Musik
(Vi lægger os op ad folkeskolens slutmål)
Slutmål for faget Musik:
Efter 6. klassetrin.
Musikudøvelse:
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:
- deltage aktivt i fælles musikalsk udfoldelse i sang, spil og bevægelse
- synge et alsidigt repertoire af sange og salmer, såvel ældre som nyere
- synge med bevidsthed om god intonation og klang
- deltage i vokal flerstemmighed
- anvende et bredt udvalg af musikinstrumenter og musiklokalets tekniske udstyr
- deltage i sammenspil med opmærksomhed på det musikalske udtryk
- spille enkle melodier og stemmer efter gehør og med støtte af notation
- deltage i bevægelsesaktiviteter og i fællesdanse af dansk og udenlandsk oprindelse.
Musikalsk skaben:
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:
- anvende krop, stemme, musikinstrumenter og andre klangkilder i skabende musikalsk arbejde
- producere små lydforløb, lydillustrationer og klangkulisser over fortællinger, eventyr, digte eller historier
- udføre enkel rytmisk eller melodisk improvisation
- komponere enkle melodier eller små musikstykker
- sammensætte forløb med musik, billeder, bevægelse og dramatisering i fællesskab med andre
- drøfte et musikalsk arrangement med andre og give idéer til dets udførelse.
Musikforståelse:
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:
- lytte åbent og opmærksomt til indspillet og levende fremført musik
- udtrykke deres oplevelse af musik i ord, billeder og bevægelse
- gøre rede for forskelligartede musikstykkers form- og udtryksforløb
- anvende elementære musikteoretiske begreber
- anvende notation som hjælp til at skabe sig overblik over sammenhæng og formforløb i et musikstykke
- genkende forskellige instrumenters klang, beskrive deres virkemåde og gøre rede for deres funktion i sammenspilsrelationer
- identificere vigtige kendetegn ved musik fra udvalgte musikhistoriske perioder og forskellige kulturkredse, først og fremmest den vesterlandske
- samtale om musikkens forskelligartede funktioner og virkninger i samfundslivet og i forhold til den enkelte.