Samfundsfag

(Vi lægger os op ad folkeskolens slutmål)

Menneske og stat

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

  • beskrive hovedtræk i grundloven som fundament for det danske demokrati
  • gøre rede for politiske beslutningsprocesser og interesserne bag dem
  • diskutere statens rolle i forhold til økonomisk udvikling og politik
  • gøre rede for staten som rammesætter for borgere, kommuner og amter
  • forholde sig til den danske stats rolle i det internationale samfund.

Menneske og samfund

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

  • diskutere det enkelte menneskes rolle i grupper og fællesskaber, herunder relationer mellem kønnene
  • give eksempler på arbejdsmarkedets udvikling i samspil med produktions- og erhvervsstruktur
  • gøre rede for de krav, som et dynamisk samfund stiller til udvikling af kompetencer
  • gøre rede for sammenhængen mellem indkomst, skat, velfærd og forbrug
  • kende til unges forhold i Europa.

Menneske og kultur

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

  • gøre rede for, hvordan værdier og normer dannes i et samspil mellem mennesker
  • sætte sig ind i værdier, der ligger til grund for forskellige religioner, normer og livsformer
  • forklare baggrunden for nationalisme
  • kende til og forholde sig til globalisering.

Menneske og natur

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

  • forholde sig til naturen som en æstetisk og økonomisk ressource
  • diskutere og reflektere over økologiske problemstillinger lokalt, nationalt og globalt
  • diskutere forestillingen om menneskets ret til naturen.